Cum ne imbunatatim capacitatea de concentrare

g3oflo
By g3oflo martie 11, 2016 04:19
loading...

Story Highlights

  • Cum ne imbunatatim capacitatea de concentrare

Related Articles

moduri-imbunatatire-concentrareCum ne imbunatatim capacitatea de concentrare

In esenta, concentrarea este puterea de a face alegerea intre atentie si ignorare. Este un aspect fundamental al vietii personale, profesionale si sociale si iti marcheaza optiunile si actiunile. De pilda, daca nu te-ai concentra asupra unui traseu stabilit si asupra regulilor din trafic, nu ai putea conduce. Daca nu te poti concentra asupra unui proiect pe care trebuie sa il predai, risti sa nu iti indeplinesti atributiile contractuale. Traim intr-o societate moderna cu foarte multe cerinte, iar pentru a le face fata, este important sa iti imbunatatesti capacitatea de concentrare.

Nu exista nicio tableta magica ce te va ajuta sa faci asta si nicio procedura. Concentrarea este intr-o legatura stransa cu memoria si se poate intransforma intr-o problema, in anumite cazuri. Apar diverse afectiuni (deficit de atentie ADD sau ADHD) care au un efect negativ asupra acestei capacitati, atat la copii cat si la adulti. Exista insa multiple strategii comportamentale si metode care te pot ajuta sa-ti imbunatatesti concentrarea, daca suferi de o tulburare de atentie sau daca doresti sa-ti atingi nivelul maxim de performanta.
Evita sursele ce-ti pot distrage atentia

Desi este dificil, avand in vedere dezvoltarea tehnologica din ultimii ani, incearca sa eviti sursele senzoriale care iti distrag atentia, mai ales daca ai ceva important de facut. Macar timp de cateva ore, nu verifica telefonul si nu raspunde la mesajele de pe retelele sociale, daca nu sunt urgente. Acest obicei iti schimba in fiecare zi (ba chiar de multe ori pe zi) centrul de atentie si duce la pierderea puterii de concentrare.
Renunta la stres

Stresul determina ca organismul sa induca o stare sporita de constientizare, ca urmare a eliberarii unor hormoni si neutrotransmitatori. Ramai calm chiar si in situatii potential tensionate. Poate fi greu sa urmezi acest sfat, dar vei observa ca daca tratezi orice problema fara sa te enervezi si deci fara sa te stresezi, solutia va veni rapid. Ai nevoie de o stare de spirit neutra inainte de a te concentra pe un anumit tel.
Dozeaza atentia

Incearca sa ramai prezent si atent la o singura sarcina sau o singura idee, fara a pierde concentrarea si fara a te duce catre alte notiuni, uneori prea abstracte. Printr-o gestionare si dozare a atentie, iti vei imbunatati capacitatea de a te organiza, atat mental cat si fizic. Abilitatea de a ramane in prezent si de a nu sari de la un gand la altul este esentiala.
Prioritizeaza sarcinile

Foarte des, sarcinile zilnice ti se par coplesitoare pentru ca ai prea multe lucruri de facut. Lista continua sa creasca si iti este greu sa te concentrezi fara sa te gandesti la celelalte zeci de lucruri necesare pana la sfarsitul zilei, pana la sfarsitul lunii. Daca prioritizezi si separi actiunile in functie de importanta si urgenta, vei elimina o prima sursa de stres. Gandeste-te la termene limita sau la responsabilitati, indiferent de tipul acestora – facturi scadente, cumparaturi, intalniri, rapoarte – si incepe cu cele mai importante, termina cate un lucru pe rand. Vei avea mai mult control asupra programului tau si astfel te vei putea concentra mult mai bine.
Stabileste un program zilnic

Stabilirea si respectarea unui program de viata poate fi descurajator, ba chiar imposibil de conceput pentru unii. Cu toate acestea, daca esti dispus sa-ti impui cateva reguli, macar pentru orele de trezire si culcare, corpul tau va reactiona la ritm si nivelul de stres va scadea. Te vei concentra pe respectarea acelui plan zilnic, nefiind distras de mii de posibilitati.

Toate acestea se aplica si asupra regimului alimentar. Daca sari peste mesele principale in mod obisnuit (datorita programului haotic) sau daca ai tendinta sa mananci prea mult cand te afli in situatii tensionate, intregul proces de concentrare este incetinit. Cand te gandesti la cat de mult iti doresti sa-ti fi luat micul dejun, nu vei fi in masura sa faci nimic pana cand nu obtii macar o gustare. Corpul si mintea au nevoie de nutritie adecvata si un aport de energie regulat pentru a functiona corect.
Alege alimentele potrivite

Alimentele pe care alegi sa le consumi par a avea un impact asupra capacitatii de concentrare. Cele bogate in vitamine, minerale si compusi organici stimuleaza creierul, in timp ce altele, cu un continut ridicat de grasimi saturate, zaharuri artificiale si calorii fara nutrienti, vor face contrariul. Adauga in dieta ta ceai verde, afine, somon, fulgi de ovaz si alte alimente care ajuta la concentrare pentru a oferi un impuls creierului.
Stabileste obiective clare

Stabilirea unor obiective ferme si a unor termene te vor ajuta sa-ti respecti angajamentele in mod responsabil. Fara sa ai un anumit scop, motivatia de a lucra mai repede si mai eficient este vizibil diminuata. Trebuie sa-ti oferi o finalitate pentru a te concentra si trebuie sa ramai dedicat pe o singura idee, fara orice altceva care iti poate potential distrage atentia de la acea destinatie finala.
Urmeaza exemplul altora

Puterea exemplului te poate ajuta si in cazul dezvoltarii capacitatii de concentrare. Incearca sa observi cum anume procedeaza un coleg care nu pare a avea dificultati sau care nu pare a fi speriat de proiecte. Poti vedea astfel de exemple pretutindeni, nu doar la locul de munca. Acorda atentie acelor gesturi, miscari si tehnici de focalizare pe care ceilalti le intrebuinteaza si mimeaza acele trasaturi.
Practica meditatia si exercitiile de concentrare

O metoda extrem de relaxanta prin care iti poti imbunatati concentrarea este meditatia. Exista multe forme prin care o poti practica, chiar si in cadrul unei sesiuni de yoga. In realitate, te antrenezi mental, printr-o serie de exercitii pentru consolidarea puterii de concentrare. La fel ca orice alt organ, nu vei vedea imbunatatiri daca nu vei acorda practica necesara.

g3oflo
By g3oflo martie 11, 2016 04:19

Abonare stiri

loading...